Tijdens de Fascia Fitness training zal ik me vooral focussen op de 4 basis functies van de fascia. Dat zijn:

1. Vorm – Anders dan je misschien zou denken zijn het niet onze botten en spieren die zorgen voor de vorm van ons lichaam, maar onze fascia. Als een soort spinnenweb van spandraden zorgt de fascia ervoor dat ons lichaam de vorm heeft zoals je het vandaag in de spiegel ziet. Oefeningen die deze functie bevorderen bestaan voornamelijk uit Stretchen – langzaam en langere tijd strechen. Dat heeft tevens een positieve invloed op ons stresssyteem. Het helpt ons lichaam om te ontspannen!

2. Beweging – Fascia zit als een vlies om onze botten, bloedvaten, spieren, organen, onder de huid, enz. Deze vliezen zorgen ervoor dat alles soepel en zonder wrijving langs elkaar kan bewegen. Daarnaast bestaan ook onze pezen en ligament uit fascia. Veel van onze bewegingen vragen niet zo zeer spierkracht, maar veerkracht van onze fascia. Wandelen en hardlopen zijn daar een goed voorbeeld van. Zouden we op spierkracht een wandel 4-daagse of een marathon moeten lopen dan hielden we het echt niet vol. Maar door gebruik te maken van de veerkracht in o.a. onze pezen kunnen we uren achter elkaar lopen of rennen.  Oefeningen die deze functie bevorderen bestaan voornamelijk uit verende bewegingen in een bepaald ritme.

3. Transport – De spinnenwebdraden van de fascia bevinden zich in een soort gel die ervoor zorgt dat de draden langs elkaar kunnen bewegen, maar ook dat er voedingstoffen en afvalstoffen door ons lichaam kunnen worden getransporteerd. Wanneer de fascia (door chemische veranderingen in het lichaam zoals chronische stress, operaties, medicijnen, trauma alchohol of drugs, gebrek aan bewegen, enz) onvoldoende is gehydrateert zullen de draden gaan verkleven. Er kunnen ontstekingen ontstaan en je beweging kan belemmerd, stijver en/of pijnlijk worden. Oefeningen die deze functie bevorderen zijn gericht op het rehydrateren van de fascia – we gaan met foamrollers aan de slag! De foamrollers kunnen ook als warming up gebruikt worden, maar dan rollen we met een andere tempo dan wanneer we de fascia willen rehydrateren.

4. Bewustzijn – De fascia is een enorm sensorisch weefsel. Het bevat heel veel receptoren, sensoren en zenuwuiteinden die het brein van informatie voorzien. Fascia speelt dan ook een belangrijke rol bij onze proprioceptie (lichaamsbewustzijn) en pijn. Oefeningen die deze functie bevorderen zijn gericht op voelen – we gaan zachte bewegingen maken binnen jouw eigen mogelijkheden. Bewustworden van wat je voelt en hoe je beweegt is belangrijk voor onze fysieke mobiliteit en ons brein én onze gemoedstoestand!

Voor wie is de fascia fitness geschikt?
Iedereen is welkom. De oefeningen zijn over het algemeen niet moeilijk en kunnen als het nodig is aangepast worden. Je doet de oefeningen met een intensiteit die goed voelt voor jou. Het is niet de bedoeling om jezelf te pushen of over je grenzen te gaan. Daar is je fascia niet bij gebaat.

Heb je een aandoening aan je spieren, gewrichten of bindweefsel of gebruik je bloedverdunners raadpleeg dan eerst even je huisarts of specialist! 

Heb je al zin gekregen?

Dat is mooi!
Want vanaf vandaag, 21 maart 2022, kun je je aanmelden voor de fascia fitness training!

Lessen vinden plaats:

  • In Eindhoven op vrijdag van 10:00 tot 11:00 uur
  • Hopelijk binnen kort ook in Valkenswaard op donderdag van 19:30 tot 20:30 uur

Kosten zijn €12,50 per les. Aan het eind van elke maand stuur ik je een factuur voor de lessen die je hebt gevolgd.

Aanmelden doe je door een e-mail te sturen naar info@solkcoach.nl of via de knop onder aan deze pagina.
Vermeld in de email je naam, adres, telefoonnummer en de les waar je je voor aanmeld.

Per les zijn er 5 plaatsen beschikbaar.
Deelname geschiedt op volgorde van aanmelding. 
Is de les vol dan laat ik je dat zo snel mogelijk weten.
Als je wilt plaats ik je op de wachtlijst.

Tot snel!
Inge